fbpx

Gelukkig worden, zijn en blijven (3)

  • Demo Image

Gelukkig worden, zijn en blijven (3)

De afgelopen weken zijn er 2 artikelen verschenen over het gelukkig worden, gelukkig zijn en gelukkig blijven. Deze week nog een aantal tips die bijdragen aan geluk.

Ontspanning

Stress geeft over het algemeen geen gelukkig gevoel. En toch leven we in een maatschappij waarbij er enorm veel stress wordt ervaren. We moeten bijna 24 uur per dag beschikbaar zijn. Als het niet voor werk is dan wel voor bijvoorbeeld de kinderen of familie. Een mobiele telefoon is niet meer weg te denken en altijd in de buurt. En wil je carrière maken dan is er bijna een ongeschreven regel die je beschikbaarheid vraagt ook op de dagen dat je vrij bent.

Je wapenen tegen die stress is niet altijd makkelijk. Ontspanning is dan heel belangrijk. Hieronder een aantal tips. En ja, soms zijn ze cliché, de meeste echt wel bekend, maar doe jij ze ook?

Vertraag

Vertraag. Hiermee bedoel ik: let eens op je tempo. Loop je niet heel snel van het een naar het ander. Ben jij iemand (bijvoorbeeld een multitaskende moeder) die door het huis raast om van alles te doen. Of iemand die moeite heeft om zich aan de snelheid te houden op de snelweg. Vertraag dan eens. Gewoon iets langzamer. Die paar seconden maken op het geheel niets uit, en je kan er een hoop rust door winnen!

Vind je hobby. Voor de een is het het sporten zoals hierboven. Voor de ander lekker languit op de bank een boek lezen of serie kijken. En er is zoveel meer: schilderen, brijen, muziek luisteren, spelletjes doen enz. Vindt wat jou ontspant en maak er tijd voor!

Meer ontspanning door sporten

Beweeg. Sport, wandel, fiets, stoei met je kinderen. Het zorgt voor een beter gevoel. Het is letterlijk een chemisch proces. De stofjes in je lijf die vrij komen, helpen om stress te verdrijven. Persoonlijk ben ik ook niet zo van het sporten. Toch ga ik elke week 1 tot 2 keer met de buurvrouw naar de sportschool. Ondanks dat we beide deze week geen zin hadden, hadden we toch de stok achter de deur om te gaan. En naast dat het heel gezellig is om samen te gaan, bij te kletsen en gelijk te sporten, zei de buurvrouw ook nog iets heel belangrijks. Namelijk dat ze ook ging, omdat ze wist dat ze er daarna een gelukkig gevoel aan over zou houden.

In stilte zitten

Breng tijd door in stilte. Doe echt even helemaal niets. Noem het meditatie, noem het een ontspannings oefening, noem het gewoon stil zijn. Effect is hetzelfde: het geeft rust.

Om even verder stil te staan bij de stilte, hierbij een paar kleine oefeningen:

  • Concentreer je op je ademhaling. Probeer zoveel mogelijk naar je buik te ademen (leg eventueel je hand erop). Tel je ademhalingen en merk je dat je afdwaalt in gedachten. Ga dan weer terug naar het tellen.
  • Ga langzaam je lichaam af. Begin bij je hoofd en probeer daar alles te ontspannen en zak af tot naar je voeten. Weet je niet zeker of bijvoorbeeld je schouders ontspannen zijn. Trek ze dan even op (span dus juist aan) en laat ze zakken (ontspan).
  • Concentreer je aandacht op een voorwerp. Dit kan van alles zijn. De brandende kaars is misschien wel het bekendste.
  • Concentreer je op je lijf. Voel even wat je voelt. Je handen bijvoorbeeld op je schoot, de spierpijn in je schouders, je voeten op de grond enz. Denk er niet over na, voel het alleen maar.

Veel geluk!


Heb je de oefeningen uit dit artikel of de eerdere artikelen uitgeprobeerd, dan zou ik het heel leuk vinden als je hieronder een berichtje zou willen achterlaten of hoe je dit hebt ervaren.

Artikel delen?