fbpx

Het is weer tijd voor de goede voornemens! Hou jij ze vol?

Het is weer tijd voor de goede voornemens! Hou jij ze vol?

Het jaar loopt ten einde. De kerstdiners zijn opgegeten, de kadootjes uitgedeeld en de kerstliedjes gaan weer de kast in. Nog een paar dagen en dan zitten we in 2017. Tijd ook weer voor de goede voornemens. De voornemens die vaak na een paar dagen (of een paar uur…) al weer zijn vergeten of verbroken.

Ken jij iemand in je omgeving die echt zijn voornemen heeft volgehouden? Misschien 1 of 2 mensen…

En wat maakt het dan dat het niet lukt? Jou niet, mij niet.

Een van de dingen is wat therapeuten ‘secundaire ziektewinst’ noemen. Kort gezegd is dat de winst die je haalt uit het doen wat je doet. Hoe pijnlijk of fout het ook is.

Laten we als voorbeeld afvallen nemen. We weten allemaal dat het goed is om niet te zwaar te zijn. Dat gezond eten goed voor je is. Dat je er langer door leeft. Je beter voelt en meer energie krijgt.

En toch is het goede voornemen van gezond eten snel vergeten of heel lastig vol te houden. En wat is dan de secundaire winst. Dit kan voor iedereen iets anders zijn maar een paar voorbeelden kunnen zijn: Ik hou nu eenmaal van lekker eten. Dat is zo ingewikkeld thuis met mijn gezin. Deze maand hebben we zoveel verjaardagen en dan kan ik toch niet daar als enige alle lekkere hapjes en taart voorbij laten gaan. Enz enz enz.

En als we dan op de weegschaal kijken, is de teleurstelling weer groot. Alleen die teleurstelling duurt vrij kort ten opzichte van alle redenen waarom we niet gezond eten.

Maar dan, heel af en toe, lukt het ineens om door te zetten. In dat geval is de pijn van het niet doen groter geworden dan de secundaire winst. Naast de teleurstelling van de weegschaal moet je ineens bijvoorbeeld 2 kledingmaten groter kleding gaan aanschaffen of krijg je ernstige gezondheidsproblemen. Ineens is de wil en de winst om te veranderen veel groter dan de winst die het oplevert om niet te veranderen.

Nu de voornemens weer. Het is bijna 2017. Hoe ga je dan zorgen dat de winst groter is om wel te veranderen dan om niet te veranderen. Dat kan via onderstaand stappenplan. In 8 korte stappen leg ik uit hoe je wel echt kunt veranderen. Hoe je wel echt je voornemen door kunt zetten. Doe je mee?

Pak en papier (of je laptop en een word document) en schrijf eerst eens op wat je voornemen is. Begin met: In 2017 ga ik …….

Voer daarna onderstaande stappen uit:

  1. Beschrijf zo gedetailleerd mogelijk wat je niet meer wilt/ waar je weg van wilt. Niet alleen in actie bijv. ongezond eten, maar ook in emotie en gevoel: ik word ongelukkig als ik op de weegschaal sta, ik heb weinig energie, ik voel je log, ik word nagekeken enz. enz. enz.
  2. Beschrijf vervolgens zo gedetailleerd mogen wat je dan wel wilt/ waar je naar toe wilt. Beschrijf hoe jij als persoon dan bent als je dat zou bereiken. Hoe zou je je voelen? Hoe zou je eruit zien? Wat zou het je brengen? Enz . enz. enz.
  3. Beschrijf dan hoe het komt dat je blijft doen wat je doet in plaats van wat je wilt doen. Wat is jouw secundaire winst? Welke gedachten/ overtuigingen houden jou waar je nu bent? Wat is er gebeurt dat je blijft doen wat je doet? En een leuke vraag: Als je mij zou moeten leren wat je doet wat moet ik dan denken, voelen, doen? Ga door tot je een aha moment hebt. Een moment dat je denkt: o is dat waarom ik dit blijf doen! Je bent dan bij de kern.
  4. Durf jezelf te confronteren. Daag jezelf uit. Kloppen de gedachten wel die je hebt?
  5. Als je een aha moment hebt gehad. Stel jezelf dan de vraag: wil ik wel veranderen? Is het antwoord JA ga dan door naar stap 5. Is het NEE, accepteer dit dan. Je secundaire winst is nog groter dan de winst als je veranderd.
  6. Je wilt echt veranderen. Bedenk dan (en schrijf op) wat je voor andere gedachten zou moeten hebben om te bereiken wat je wilt (stap 2). Wat je zou moeten voelen, geloven, wat zou je houding moeten zijn? En hoe voelt dat dan als je dat denkt, voelt, geloofd, beslist?
  7. En als je creatief bent aangelegd zoek er dan plaatjes bij. Maak een moodboard* met kleuren, plaatjes, foto’s en woorden.
  8. Beschrijf dan de acties die je moet ondernemen. Zo SMART mogelijk **. Wat ga je concreet voor acties ondernemen om je doel te bereiken? Wie heb je nodig? Welke actie ga je wanneer doen? Wees specifiek en gedetailleerd en betrek als het kan anderen erbij zodat ze je kunnen helpen. Na stap 6 ga je aan de slag! Voer je acties uit en bepaal wanneer je het evalueert met jezelf. Zet hiervoor bijvoorbeeld een herinnering in je telefoon. Op het moment van die evaluatie ga je naar stap 7 en 8.
  9. Schrijf op wat er allemaal gelukt is. Hoe voelt dat? Geef jezelf een schouderklopje! Wees blij! Vier wat gelukt is! NB Als je probeert af te vallen of gezonder te eten, vier het dan met iets gezonds!
  10. Schrijf ook op wat er niet is gelukt. Wat ging er mis? Welke acties zijn er nodig om nog dichter bij je doel te komen? Ga bijvoorbeeld ook terug naar stap 5 en 6. Of als er zeer weinig gelukt is, ga dan terug naar stap 1 en doorloop alle stappen nog een keer. Heb je een secundaire winst gemist? Is er iets anders wat toch nog mee speelt waardoor je niet wil/kan veranderen? Stap 7 en 8 blijf je een paar keer herhalen tot je echt tevreden bent. Succes! En een heel fijne jaarwisseling!

PS: ik zou het leuk vinden als je je ervaringen hieronder deelt met mij en degene die dit lezen.

** Specifiek, Meetbaar, Aanvaardbaar, Realistisch en Tijdgebonden

*Moodboard: een beeldcollage. Dit kan online op de computer, maar effectiever is het op een papier, zodat je het in je huis kan hangen of neer kunt zetten en regelmatig kunt zien.

 

Artikel delen?