fbpx

Het maakt me allemaal zo boos!!

  • Demo Image
  • Demo Image

Het maakt me allemaal zo boos!!

Een artikel over woede en boosheid en hoe hier mee om te gaan.

Iedereen is wel eens boos. En waar de een het er gelijk uitgooit, kropt de ander het op.

Natuurlijk is het afhankelijk van de situatie waar je in bent en wie je tegenover je hebt, maar meestal werkt het ventileren van boosheid beter dan het opkroppen. Opgekropte woede gaat broeien. Het wordt groter en groter. Het kan lichamelijke klachten geven. En ineens kan de druppel de emmer doen overlopen en barst de bom (met alle gevolgen van dien)!

Boosheid en woede op een goede manier een uitweg geven.

Nu is het natuurlijk niet de bedoeling om je woede en boosheid te uiten door iemand een knal te verkopen, een gat in de muur te stompen of je huisraad kapot te gooien. Er zijn nog zoveel, veel betere manieren, om de boosheid een uitweg te geven:

  • Praat erover. Iemand die niet weet dat zijn of haar gedrag/uitspraken/acties je boos maken, kan dit ook niet aanpassen.
  • Schrijf het op als praten niet mogelijk is, bijvoorbeeld als je iemand verloren bent (lees bijvoorbeeld ook het artikel over omgaan met Rouw)
  • Ga sporten, rennen, keihard meezingen met de radio of iets doen om de negatieve energie kwijt te raken
  • Koop een boksbal
  • Sla eens flink op je kussen
  • Ga het bos in en schreeuw je longen uit je lijf waar niemand je hoort of ziet

En als het gevoel van woede blijft, ga dan eens op zoek naar wat je nu echt dwars zit. Was het die opmerking van je collega, de vuile was die weer niet in de wasmand was gegooid of de auto die je afsneed? Of was het iets anders?

Met onderstaande methode kan je achterhalen waar jouw boosheid nu echt over gaat. Hiermee kan je het patroon ontdekken die er voor zorgt dat jou kookpunt zo snel wordt bereikt

Het boosheidsdagboek

Schrijf elke dag op wat je het meest boos heeft gemaakt. Beantwoord hierbij steeds onderstaande vragen:

  • Wat maakte mij het kwaadst vandaag? (bij schrijf kort wat er gebeurde)
  • Hoe intens was die boosheid?
  • Wat waren de gedachten die door mijn hoofd gingen?
  • Hoe voelde het in mijn lichaam?
  • Hoe moeilijk was het om mijn boosheid onder controle te krijgen?
  • Hoe heb ik gereageerd? Was ik alleen inwendig boos of heb ik er uiting aangegeven en hoe dan?
  • Had ik spijt hierna? En zo ja, waarover dan?
  • Hoe heb ik mezelf weer toe bedaren gebracht?
Boosheidsdagboek. Waarom ben je nu echt zo boos.

Als je minimaal een week dit hebt bijgehouden kan je mogelijke patronen ontdekken. De onderstaande vragen kunnen hierbij helpen:

  • Welke dingen maken mij het aller kwaadst?
  • Welk patroon kan ik daarin herkennen? Wat was de gemene deler?

Met deze informatie kan je beter begrijpen wat je boos maakt en mogelijk je boosheid verminderen. Bewustwording is al het halve werk. Blijft de boosheid heftig en besluit je naar een coach of therapeut toe te stappen, dan heb je door bovenstaande methode al een goed startpunt om aan te werken.

Artikel delen?