fbpx

Tips bij slecht slapen

  • Demo Image
  • Demo Image

Tips bij slecht slapen

Tips voor je gaat slapen:

  1. Zorg dat je voor het slapen gaan geen drukke of heftige bezigheden meer hebt. Slaap je slecht in ga dan niet voor het slapen gaan tv kijken maar bijvoorbeeld een boek lezen. Heb je net gesport of kom je net uit je werk. Neem even de tijd om bij te komen, rustig te worden voor je naar bed gaat.
  2. Lees je graag voor je gaat slapen? Doe dit dan in een gewoon boek met minimaal maar goed leeslicht in de kamer of met een e-reader. Gebruik niet je tablet of je telefoon. Hiervan in het scherm niet goed waardoor je hersenen te veel geactiveerd worden en je slechter in slaap komt.
  3. Inkoppertje misschien, maar cafeïne houdende dranken helpen niet om te gaan slapen. En dan bedoel ik niet alleen koffie en cola, maar ook thee. Daarin zit theïne wat hetzelfde effect heeft als cafeïne. Wil je toch een kopje thee voor het slapen gaan, neem dan theïne vrije thee of speciale ‘slaap’ thee.
  4. Alcohol helpt misschien wel om slaperig te worden, maar maakt het slapen onrustiger. Het uiteindelijke effect dat je dus nog steeds niet voldoende nachtrust hebt gehad.
  5. Schrijf voor het slapen gaan in korte steekwoorden de dag op. Ben je een glas-half-leeg persoon maak er dan een positief dagboek van waarin je alleen de positieve momenten van de dag mag opschrijven (minstens 3!)

Tips als je in bed ligt:

  1. Als je slecht slaapt, accepteer dit dan. Door er tegen te vechten en je te frustreren, ga je niet beter slapen. Accepteer het en wees blij met elk uurtje.
  2. Ga schaapjes tellen: rustig tellen van 1 tot je in slaap valt of tel je ademhalingen. Ben je de tel kwijt, begin weer waar je ongeveer was.
  3. Ben je veel aan het piekeren en kom je daardoor slecht in slaap of lig je midden in de nacht wakker? Leg pen en papier naast je bed en schrijf op wat je bijvoorbeeld niet mag vergeten (doe het zoveel mogelijk met weinig licht aan en als het kan op de tast in het donker).
  4. Ga liggen bij voorkeur op je rug en stel je voor dat je steeds zwaarder wordt, steeds dieper wegzakt in je matras, steeds dieper en dieper…

Slaap lekker.

Artikel delen?