fbpx

Wat is jouw Overlevingsstrategie?

wat is jouw copingsstrategie jouw overlevingsstrategie

Wat is jouw Overlevingsstrategie?

Ja, wat is jouw overlevingsstrategie? Wat doe jij als je je in het nauw gedreven voelt? Als iets je raakt of je iets moeilijk vindt?

Overleven

We hebben ze allemaal: overlevingsstrategieën, ook wel copingstrategieën genoemd. Een manier van overleven in de situatie waar je zit. En ja, dat klikt best zwaar. Want meestal ga je niet dood aan waar je bent in beland. Toch gaat het over overleven. Dealen met de situatie. Je hoofd boven water houden.

Dat overleven komt niet uit het nu. Maar uit het verleden. Vaak als kind (echter kan het ook op latere leeftijd) maak je dingen mee die je onbewust doen kiezen voor een manier om te ‘overleven’. Iets wat nu heel klein lijkt, kan toen heen groot hebben geleken. Bedreigend. Zodanig vervelend dat je een manier bedacht om er mee om te gaan.

Misschien herken je je hier wel in:

Ieder zijn eigen manier van overleven, een eigen overlevingsstrategie
  • Als maar doorgaan, doorgaan, doorgaan
  • Overdreven aanwezig zijn
  • Alles alleen willen doen
  • Dichtslaan en geen woord meer kunnen uitbrengen
  • Terugtrekken en klein maken
  • Harde stem opzetten, overdreven boos en vijandig worden
  • Altijd maar zorgen voor een ander, focus op een ander

Het zijn er zo maar een paar.

Zo vanzelfsprekend

Het jammere is, dat we onze strategieën vroeger misschien nodig hadden. Het leverde ons (meestal) wat op. Een ouder die aandacht voor ons had, onzichtbaarheid bij een ruzie tussen ouders, ‘liefde’, ‘aandacht’.

Echter nu, als volwassene is de strategie over het algemeen niet meer nodig. Het brengt ons niet wat het vroeger bracht. Sterker nog: het brengt ons vaak in de problemen.

En meestal weten we niet hoe dat komt. Onze strategie is zo vanzelfsprekend, dat we er niet bij stil staan. Niet door hebben dat dat is wat ons laat doen wat we doen.

Dus ga eens bij jezelf na: wat is jouw strategie als iets niet gaat zoals je wilt? Wat is je strategie als je geraakt wordt door iets? Wat is je strategie als je bang bent? Als je iets verliest wat de dierbaar was?

Rationeel Emotieve Therapie (RET)

RET is een methode om aan de slag te gaan met je ratio, je gedachten. En je gevoelens. Om ze inzichtelijk te krijgen en te veranderen.

RET kan je op verschillende manieren toepassen. Er is één manier die ik heel prettig vind om met mijn cliënten te gebruiken om een overlevingsstrategie aan te pakken en om te vormen naar iets constructiefs.

En zo is als het werkt:

Irrationeel (oude strategie)

Gedachte Gevoel Actie Reactie
       

Je schrijft op bij elk onderdeel van hierboven wat je strategie doet. Wat zijn je gedachtes erbij, het gevoel, wat voor actie voer je uit en wat is de reactie (bijvoorbeeld van de omgeving) hierop.

Een voorbeeld:

Irrationeel (oude strategie)

Gedachte Gevoel Actie Reactie
Ik moet alles alleen doen. Ik moet sterk zijn. Ik mag niet om hulp vragen. Eenzaam Stress Frustratie Boosheid Altijd maar doorgaan, dingen oppakken, kort lontje, laat maar, doe ik ook nog wel ed Die kan het alleen wel. Afstand houden. Geen hulp aanbieden. Mensen nemen afstand. Laten het mezelf op knappen.

Zoals je kan zien bevestigd de reactie de gedachte. Het wordt een vicieuze cirkel. Eigenlijk een soort zelf destructie.

De kunst is nu om het om te vormen naar een positieve strategie. Weer vul je onderstaand rijtje in maar dan positief, constructief.

Rationeel (nieuwe strategie)

Gedachte Gevoel Actie Reactie
       

Doorgaand op het voorbeeld van hierboven:

Gedachte Gevoel Actie Reactie
Ik hoef het niet alleen te doen. Om hulpvragen is oké. Ik mag mijn zwakte tonen Rust Ontspanning Samen Blij Om hulp vragen. Af en toe even iets niet hoeven doen. Uit handen geven en vertrouwen dat het goed komt. Anderen bieden hulp aan. Zonder vragen oppakken van dingen. Beter contact.

En ook deze positieve strategie is een vicieuze cirkel. Een positieve bevestiging.

Nu Jij

Wat is jouw overlevingsstrategie? Vul hem eens in volgens bovenstaand voorbeeld. En maak hem dan eens positief. En ga die positieve strategie uitproberen. Elke dag weer. Herhaal de gedachten dagelijks. Schrijf op wat het je oplevert.

Succes!

Artikel delen?